Parohia

„Adormirea Maicii Domnului” şi „Sfântul Corneliu Sutaşul” – Balta Albă

Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”

 

„TÂNĂRUL   CREŞTIN”

Proiect  duhovnicesc de educație misionar-filantropică

27 februarie – 25 martie

 

Concursul naţional de proiecte duhovniceşti organizat cu prilejul Anului omagial Euharistic (al Sfintei Spovedanii şi al Sfintei  Împărtăşanii) şi Anul comemorativ al Sfinţilor Martiri Brâncoveni  „Sfânta Euharistie - lumina vieţii creştine”  de Patriarhia Română

A. TITLUL PROIECTULUI DE EDUCAȚIE MISIONAR-FILANTROPICĂ:

„TÂNĂRUL   CREŞTIN”

 

B. ECHIPA DE IMPLEMENTARE A PROIECTULUI:

Denumirea parohiei și date de contact (adresă și telefon):

Parohia „Adormirea Maicii Domnului” şi „Sfântul Corneliu Sutaşul” - Balta Albă, strada Brăneşti nr. 3, Sector 3, Bucureşti.

 

Numele preotului și date de contact (adresă, telefon, e-mail):

Pr. Vasile  Cristian Niţă, strada Brăneşti nr.3, Sector 3, Bucureşti

0723338022, Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

 

Numele membrilor echipei de implementare a proiectului:

-         Ing. Maria Rădoi– director coordonator Colegiul Tehnic „ Anghel Saligny”, Sector 3, Bucureşti;

-         Prof. Laura Marinescu Iacob– profesor de religie;

-         Prof. Elena Bădiţă– coordonator proiect.

 

Numele copiilor din grupa de cateheză și vârsta acestora:

 1. Dumitru Cristina Elena -  15 ani

 2. Molea Alin -  15 ani

 3. Gheorghe Marian -  15 ani

 4. Măimăscu Ionuţ - 16 ani

 5. Moccofan Daniel -  16 ani

 7. Taclit Constantin -  16 ani

 8. Trică Daniel - 17 ani

 9. Băcriţă Mădălina -  16 ani

10. Lupu Alexandra -  16 ani

11. Moise Mihai - 16 ani

12. Ştefănescu Florentina - 16 ani

13. Codreanu Robert -  16 ani

14. Marinică Alexandru - 16 ani

15. Dobrin Ana Maria - 16 ani

16. Roşu Ana Maria - 15 ani

17. Cristocea Alexandra - 15 ani

18. Ştefan Radu - 15 ani

19. Chiriţă Cătălin - 15 ani

20. Bratu Florinel - 15 ani

21. Ştefan Florin - 15 ani

 

C.     LOCUL DESFĂȘURĂRII PROIECTULUI:

-         Colegiul Tehnic „ Anghel Saligny”;

-         Biserica „Adormirea  Maicii Domnului” şi „Sfântul Corneliu  Sutaşul” - Balta Albă.

 

D. PERIOADA DE IMPLEMENTARE A PROIECTULUI:

27 februarie  -  23 martie

 

E.  BENEFICIARII PROIECTULUI (GRUPUL ȚINTĂ):

-         32  elevi ai  Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”;

-         20 persoane  defavorizate aflate în evidenţa Serviciului Social-misionar al Parohiei Balta Albă.

 

F.  BUGETUL PROIECTULUI (RESURSE UMANE, MATERIALE ȘI FINANCIARE):

a)     Resurse  umane :

-         elevii Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”;

-         profesori ai Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”;

-         preoţii Parohiei Balta Albă;

-         voluntari din cadrul a două asociaţii umanitare (Asociaţia „Faptele Credinţei” şi Asociaţia „Selena”.

b)    Resurse materiale:

-         materiale specifice confecţionării obiectelor propuse (felicitări şi mărţişoare);

-         tehnică audio – video (cd-uri, cameră foto şi video, laptop, videoproiector);

c)     Resurse financiare:

Bugetul miniproiectului s-a realizat prin:

 

1.  Mijloace de autofinanțare:

În vederea autofinanțării, s-a apelat la talentul și creativitatea elevilor, realizându-se, astfel, un atelier de creație din care au rezultat lucrări deosebite și ingenioase, dedicate zilelor speciale de 1 și de 8 martie. Mărțișoarele și felicitările realizate de către copii, au fost organizate într-o expoziţie cu vânzare amenajată în holul Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”. Deși nu aveau un prețfixat în prealabil, cadrele didactice, elevii şi părinţii elevilor au achiziţionat exponatele, oferind cu dărnicie sume care, în final, s-au ridicat la  240 lei.

 

2.  Sensibilizarea unor sponsori:

- Asociaţia „Faptele Credinţei”şi Asociaţia „Selena”  au donat câte 400 lei (în total 800 lei) pentru achiziţionarea produselor alimentare destinate persoanelor nevoiaşe din parohie, suplimentând suma strânsă prin vânzarea obiectelor realizate de copii.

 

G.    DESCRIEREA PROIECTULUI

g1. Obiectivele proiectului:

            Prin acest proiect ne-am propus să-i facem pe tineri să înţeleagăsensul Sfintei Euharistii, pregătirea prin Spovedanie şi fapte bune precum şi implicaţiile extinse în comunitate şi viaţa personală, să-şi lărgească sfera de cunoaştere umană; copiii să trăiască în relaţie de ajutorare a persoanelor defavorizate, să-şi dezvolte stări afective pozitive, să cunoască aspecte ale vieţii unor persoane singure, bolnave sau abandonate.

        Ajutorarea şi protejarea persoanelor defavorizate este o problemă care trebuie să intereseze pe toată lumea: adulţi şi copii. Vrem să aducem un zâmbet pe feţele bătrânilor singuri, acestor  ,,trecători prin viaţă”, să fim nepoţii pe care şi i-ar fi dorit, să le deschidem uşa continuu, nu numai cu ocazia unor sărbători, să le aducem un strop de bucurie prin activităţile noastre .

     Prin derularea acestui proiect, elevii au oferit persoanelor defavorizate un strop de iubire. Indirect, au existat şi beneficii în ceea ce priveşte relaţiile dintre oameni, între generaţii pe de o parte, dar şi între şcoală şi comunitate, pe de altă parte.

 

Obiective specifice:

- educarea copiilor privind participarea la Sfânta Liturghie şi la lucrarea filantropică a Bisericii;

- cunoaşterea învăţăturilor Bisericii şi a tradiţiilor religioase, formarea virtuţilor creştine;

- completarea prin activităţi extracurriculare a educaţiei religioase din cadrul orelor de Religie;

- educarea unor virtuţi creştine şi cultivarea comportamentului moral-religios;

- cunoaştere importanţei primirii Sfintei Spovedaniei şi Sfintei Împărtăşanii;

- cunoaşterea frământărilor, nevoilor, aspiraţiilor tinerilor pentru venirea în întâmpinarea şi sprijinul lor cu mijloacele specifice Sfintei Biserici;

- sporirea responsabilităţii tinerilor faţă de ei înşişi şi de societate.

 

g2. Activitățile proiectului:

 

1)  Etapa de organizare – conceperea proiectului: 13 – 24 februarie 2014

Responsabili: - din partea Parohiei: Pr. Vasile Cristian Niţă;

                         - din partea Colegiului Tehnic „ Anghel Saligny”:

§  prof. Laura Marinescu Iacob,

§  prof. Elena Badiţă,

§  prof. Ioana Zlătoianu,

§  prof. Angelica  Vişinescu.

 

2)  Organizarea atelierului de creaţie:  27 februarie – 1 martie 2014

Locul : Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”

 

Etape:

- identificarea elevilor talentaţi;

- procurarea materialelor necesare confecţionării marţişoarelor

- organizarea Atelierului de creaţie;

- confecţionarea produselor (  felicitări, mărţişoare, lănţişoare, cutiuţe  etc.).

 

Responsabili :      

 - prof.  Laura Marinescu Iacob;

 - prof. Ioana Zlătoianu;

- prof.  AngelicaVişinescu.

 

3)  Organizarea expoziţiei:1 – 8 martie 2014

Locul: Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”

 

Etape:

- elevii – membri ai Consiliului Şcolar al Elevilor se ocupă de amenajarea expoziţiei

-  vânzarea produselor

Responsabili :  - prof.  Laura Marinescu Iacob;

 - prof. Ioana Zlătoianu.

 

4)  Întâlnire pentru organizarea vizitelor la persoane defavorizate de pe cuprinsul Parohiei Balta Albă: 7 martie  2014

Locul : Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”

Etape:  - stabilirea profesorilor supraveghetori ( însoţitori);

  - constituirea grupului de elevi voluntari;

   -consultarea evidenţei Parohiei Balta Albă privind persoanele defavorizate din comunitate.

 

5) Pregătirea şi distribuirea pachetelor de alimente către persoanele nevoiaşe: 7 – 20 martie

  Etape:   - achiziţionarea alimentelor;

                - alcătuirea pachetelor;

                - distribuirea pachetelor.

 

  Responsabili: - Pr. Vasile  Cristian  Niţă,

               - Diacon Cătălin Grumeza,

                           - Prof. Elena Badiţă,

                          - Student teologie Gabriel Ilinca.

  Participanţi: elevii voluntari.

 

6) Taina Sfintei Spovedanii pentru copiii implicaţi în proiect:10 – 13 martie 2014

Locul: Biserica „Adormirea  Maicii Domnului” şi „Sfântul Corneliu Sutaşul”  Balta Albă

Etape:

- organizarea grupurilor de elevi;

-deplasarea pe grupe la biserică;

- primirea și cuvântul părintelui Vasile Cristian Niţă;

- rugăciuni înainte de primirea Tainei Sfintei Spovedanii;

- spovedirea elevilor;

- citirea  rugăciunilor după Spovedanie.

 

Responsabili: - prof. religie Laura Marinescu;

                          - prof.  Elena  Bădiţă.

 

Participanţi : elevii care doresc să se spovedească.

 

7) Împărtăşirea copiilor:17-20 martie 2014, orele 8:00 – 10:00

Locul :  Biserica „Adormirea Maicii Domnului” şi „Sfântul Corneliu Sutaşul” - Balta Albă

Etape:

-         deplasarea pe grupe la biserică;

-         primirea și cuvântul părintelui Vasile Cristian Niţă;

-         citirea  rugăciunilor  de dinaintea  Împărtăşaniei;

-         împărtăşirea elevilor;

      -    citirea  rugăciunilor de mulţumire după Sfânta Împărtăşanie.

 

Responsabili :

  Prof. Religie Laura Marinescu

  Prof.  Elena  Bădiţă

 

Participanţi: elevii care s-au mărturisit şi doresc să primească Sfânta  Împărtăşanie.

 

8)  Încheierea proiectului-  24 - 25martie 2014

Pe 24 martie în holul Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” s-a organizat o expoziţie cu fotografii din timpul proiectului .

Elevii  implicaţi în proiect au mers la Sfânta Biserică şi au primit  diplome de participare pe 25 martie

 

g3. Rezultatele așteptate:

- 21  elevi din Colegiul Tehnic „Anghel Saligny” participă la activităţile  de confecţionare a produselor pentru expoziţie;

- 21  elevi primesc Sfânta Spovedanie şi Sfânta Împărtăşanie în biserica parohială;

-  21 elevi participă la activitățile  de ajutorare a semenilor aflați în suferință și la sensibilizarea opiniei publice față de aceste persoane;

-  1040  lei strânşi prin activităţile Atelierului de creaţie şi de la sponsori;

-  20  pachete alimentare cumpărate;

-  20 persoane defavorizare au primit pachete alimentare şi vizita copiilor.

 

H.    IMPACTUL PROIECTULUI

- expoziţie cu fotografii din timpul activităţilor desfăşurate;

-  publicarea în revista liceului, în revista Parohiei Balta Albă şi pe site-ul parohiei a unor articole conţinând mărturii ale beneficiarilor, elevilor, cadrelor didactice implicate în activităţi;

- diplome de participare pentru elevi;

-  popularizarea proiectului în şcoli, în presa locală şi pe site-uri educaţionale;

-  mediatizarea activităţilor prin intermediul componentelor Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române.

 

 

 

 

Dreptmăritori creştini,

Vă invităm să participaţi, în perioada  02 – 23 septembrie 2012, la Proiectul catehetic „Călăuză în Credinţa Ortodoxă” care se va desfăşura în biserica parohială după programul următor:

Duminică, 02.09.2012, ora 17:00

Legea Morală

 

Duminică, 09.09.2012, ora 17:00

Legea Morală a Vechiului Testament

Explicarea Decalogului  ( I )

 

Duminică, 16.09.2012, ora 18:00

Legea Morală a Vechiului Testament

Explicarea Decalogului ( II )

 

Duminică, 23.09.2012, ora 17:00

Evaluarea cunoştiinţelor şi premierea participanţilor

 

Vă aşteptăm cu drag!

Paroh,

Pr. Vasile Cristian Niţă

 

 

 

 

Datorită  sponsorizărilor  obţinute  de la  Asociaţia “Faptele Credinţei” şi  S.C. Ideal Birotica, prin strădania  preotului paroh  Vasile Cristian Niţă  s-a reuşit  amenajarea  unei biblioteci în biserica parohială.

Aveţi la dispoziţie învăţături şi lecturi ziditoare  de suflet. Vă invităm să le citiţi!

 

Cărţile pot fi împrumutate duminica, între orele 11:00 şi 12:00.

 

Persoane  de contact:

Domnul Marius  Deneş

Doamna Elena Braga

 

"Carte frumoasă cinste cui te-a scris
Încet gândită, gingaş cumpănită;
Eşti ca o floare, anume înflorită
Mâinilor mele, care te-au deschis.

Eşti ca vioara, singura ce cântă
lubirea toată pe un fir de păr,
Åži paginile tale, adevăr,
S-au tipărit cu litera cea sfântă"

Tudor Arghezi

 

 

 

Acatistul Adormirii Maicii Domnului

(15 august)


Condacul 1

Celei alese dintre toate neamurile, Maicii lui Dumnezeu, Imparatesei, celei ce te sui de la pamant la cer, cantare cu cucernicie, pentru preacinstita Ta Adormire, aducem tie Nascatoare de Dumnezeu. Iar tu, ca ceea ce ai biruinta peste moarte, de toate intamplarile aducatoare de moarte ne pazeste pe noi, ca sa-ti cantam tie: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta, nu ne lasi pe noi!

Icosul 1

Ingerul intai statator, din cer a fost trimis, sa spuna Nascatoarei de Dumnezeu, mutarea ei la cer, fara de grija si mai inainte sa vesteasca venirea la ea a Fiului lui Dumnezeu. Si luminat stralucind inaintea ei stand, a zis asa:
Bucura-te, preavesela Maica a Imparatului;
Bucura-te, Maica lui Dumnezeu, imparateasa cerului si a pamantului;
Bucura-te, preamarita, ca vine cu slava la tine Fiul lui Dumnezeu sa te ia la cer;
Bucura-te, ceea ce esti preamarita, prin vestirea ducerii tale catre Fiul tau si Dumnezeu;
Bucura-te, cea aleasa de Dumnezeu din toate neamurile;
Bucura-te, sfanta incapere a Cuvantului lui Dumnezeu;
Bucura-te, plinirea vestirii profetilor;
Bucura-te, preacinstita cununa a apostolilor;
Bucura-te, podoaba si stapanirea ocarmuitorilor;
Bucura-te, infrumusetarea arhiereilor si podoaba preotilor;
Bucura-te, povatuitoarea monahiilor, celor inteleptite de Dumnezeu, catre Împaratia cea de sus;
Bucura-te, ceea ce deschizi usile raiului neamului crestinesc, celor care pururea te fericesc pe tine;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta, nu ne lasi pe noi!

Condacul 2

Marii ierarhi, Dionisie, tainicul ceresc, Irotei cel minunat si Timotei, cel incuviintat cu dumnezeiasca arhierie, vazand ceata apostolilor, adusa cu voia ta de fata pe nori de la marginea lumii, la preacinstita Adormirea ta, preanevinovati cantau lui Dumnezeu : Aliluia!

Icosul 2

Toata faptura cea intelegatoare, impreuna cu capeteniile cetelor ceresti, au venit cu Imparatul lor, Care, in miinile cele incepatoare de viata, a luat sufletul Mamei Sale. Iar Petru, cel cu credinta fierbinte, cu multe lacrimi a zis catre ea asa:
Bucura-te, Maica Facatorului lumii care te-ai suit la cele fara de grija;
Bucura-te, ceea ce te-ai mutat la largimile cele mari ale cerului;
Bucura-te, ca prin suirea ta, ai sfintit cele patru stihii;
Bucura-te, ca prin mergerea ta, ai veselit cele ceresti;
Bucura-te, ceea ce ai fost primita in frumosul Ierusalim de sus;
Bucura-te, ceea ce cu bucurie ai intrat in locasurile cele nefacute de maini omenesti;
Bucura-te, imparateasa heruvimilor si a serafimilor;
Bucura-te stapana ingerilor si a arhanghelilor;
Bucura-te, mangaierea si izbavirea credinciosilor;
Bucura-te, ajutorul si sprijinirea mostenirii tale;
Bucura-te solitoarea catre Dumnezeu, pentru tot neamul crestinesc;
Bucura-te, intru tot buna si datatoarea tuturor bunatatilor;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi!

Condacul 3

Puterea celui de sus a rapit din India pe Toma, care prin oarecare voire a lui Dumnezeu nu s-a intamplat la preacinstita Adormirea Maicii lui Dumnezeu sa fie de fata si a fost dus la mormantul cel primitor de viata. Deci pentru Toma, fiind desfacut mormantul plecandu-se sa o vada acolo, a cunoscut ca este inaltata la cer si crezand vedeniei sale celei din calatorie prin vazduh, a cantat: Aliluia!

Icosul 3

A inteles astfel ucenicul, ca din iconomia lui Dumnezeu i-a fost randuit sa nu se intample sa fie la inmormantarea Maicii Domnului impreuna cu ceilalti. Pentru aceea. bucurandu-se pentru Adormirea ei cea fara de moarte, a zis asa:
Bucura-te, ca ai fost luata de la pamant de Fiul tau;
Bucura-te ca te-ai suit la cele inalte, spre a te indulci de slava lui Hristos;
Bucura-te, ca te-ai suit la cele de sus, inconjurata de toate capeteniile ingeresti si i-ai aruncat lui Toma omoforul tau in vazduh, ca o adeverire, spre marturie;
Bucura-te, ca ai fost purtata de heruvimi, la cele mai presus de ceruri;
Bucura-te, ca ai fost inaltata cu cantare de mare cuviinta prin portile ceresti, de mai marii puterilor ingeresti;
Bucura-te, ca esti inconjurata si fericita de toti locuitorii cerurilor;
Bucura-te, cer pamintesc, care esti inaltata la locuinta Celui de Sus;
Bucura-te, tronul Domnului, care esti inaltata de la pamant la Imparatia cereasca;
Bucura-te, solitoarea noastra si tare sprijinire la Fiul tau;
Bucura-te, chezasia noastra catre Dumnezeu, spre mantuire;
Bucura-te, imparateasa crestinilor si ajutatoare pentru dobandirea Imparatiei ceresti;
Bucura-te, Maica Vietii, si, dupa Dumnezeu, nadejdea vietii noastre celei vesnice;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi!

Condacul 4

Vifor de ganduri netrebnice si necredincioase, avand in sine evreul Atonie, si vazand pe purtatorii de Dumnezeu apostoli, ducand la mormant cu mare cinste trupul cel preacurat al Maicii lui Dumnezeu, s-a pornit ca sa-l rastoarne. Dar fara de veste, odata cu orbirea, i s-au taiat si mainile, ce au ramas lipite de pat. Acela apoi, prin credinta, Mama a lui Dumnezeu te-a marturisit pe tine cantand lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 4

Auzind tainicii apostoli si singurii vazatori ai Cuvintului pe ingeri cantand inalte cantari, la inmormantarea trupului celui de Dumnezeu purtator, si vrand sa-i dea cinstea cea placuta lui Dumnezeu, s-au nevoit cu un glas a canta asa:
Bucura-te, ceea ce ai luat bunavestire, pentru mergerea ta la Imparatia Cea de Sus;
Bucura-te, ceea ce de la binevestitorul Gavriil ai primit ramura cea de bucurie a raiului;
Bucura-te, ca ai luminat multimea heruvimilor cea prea cinstita;
Bucura-te, ca ai luminat firea serafimilor cea preamarita;
Bucura-te, ceea ce ai fost de patriarhii Avraam, Isaac si Iacov mai inainte inchipuita;
Bucura-te, ceea ce ai fost de profet mai inainte vestita;
Bucura-te, ca ai infrant semetia cea rea a evreului;
Bucura-te, ca ai dat lui vindecare.
Bucura-te, ceea ce ai intors necredinta lui Atonie la credinta;
Bucura-te, ceea ce ai primit pocainta lui;
Bucura-te, ca inalti la cer pe cei ce au iubire si credinta catre tine;
Bucura-te, ca esti izbavitoarea celor ce cu credinta tare cheama numele tau in ajutor;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi!

Condacul 5

Sfintii apostoli, ca niste stele conduse de Dumnezeu fiind in lume imprastiati pentru predicarea Evangheliei, rapiti au fost pe nori prin vazduh si adusi spre inmormantarea Maicii Domnului, pe care cu laude si cu cantare petrecandu-o impreuna cu ingerii cantau: Aliluia!

Icosul 5

Vazand vazatorii de Dumnezeu pe Stapanul lor, luand in maini sufletul Maicii Sale si cunoscand ca El este Domnul, s-au nevoit cu cantari sfintite a lauda pe cea binecuvantata si au cantat asa:
Bucura-te, imparateasa, care ai purtat pe Cel ce imparateste peste toate;
Bucura-te, cea ce si tu insati esti purtata de mainile Fiului tau;
Bucura-te, sceptru imparatesc, din dreapta lui Hristos;
Bucura-te, stalparea porumbitei, cea din mina lui Noe;
Bucura-te, toiagul lui Aaron, care a odraslit neputreziciunea;
Bucura-te, crinul cel nevestejit, care a inflorit nemurirea;
Bucura-te, chivotul insufletit de Dumnezeu, al dumnezeiescului parinte David;
Bucura-te, psaltire si alauta preafrumoasa, ce ai ridicat marirea profetiei;
Bucura-te, chivot insufletit, al sfinteniei Domnului;
Bucura-te, viata care ne-ai adus pe noi intru bucurie Domnului;
Bucura-te, cortul cel umbrit de heruvimi;
Bucura-te, Sfanta Sfintelor, cea graita de serafimi;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta, nu ne lasi pe noi!

Condacul 6

Apostolii, purtatori ai cuvantului lui Dumnezeu in lume, dupa ducerea Maicii Domnului la cele de sus, fiind asezati la obisnuita masa comuna si luand o parte de paine si inaltand-o in numele Domnului, deodata au vazut de sus pe imparateasa, Nascatoarea de Dumnezeu, impreuna cu ingerii purtatori de lumina si auzind-o, dandu-le lor pace de la Fiul ei si Dumnezeu, au cantat: Aliluia!

Icosul 6

Stralucit-a noua de voie Hristos, Soarele dreptatii, din preacuratele tale coapse si prin buna intelepciune a predicii apostolilor lumea s-a luminat, iar pe tine, Maica Lui din neam in neam te-a preamarit. Pentru aceasta si noi te fericim cantand tie:
Bucura-te, pururea Fecioara, ca de toate neamurile in veci esti marita;
Bucura-te prea buna si prea indurata, asupra oamenilor mare ajutatoare;
Bucura-te, ca ai implinit fagaduinta cetei ucenicilor;
Bucura-te, ca prin mijlocirea ta, dai pace lumii de la Fiul tau si Dumnezeu;
Bucura-te, privire preadorita si dulce a sfintilor;
Bucura-te, bucuria cea intru tot veselitoare, a preacuvioaselor maici si a sfintelor fecioare;
Bucura-te, ca treci peste corturile dreptilor din rai;
Bucura-te, ca indreptezi pe toti spre dumnezeiasca slava cereasca;
Bucura-te, plinirea doririi tuturor lucrurilor celor bune;
Bucura-te, inceputul mantuirii omenesti;
Bucura-te, imparateasa celor ce imparatesc, dupa Dumnezeu pe pamant;
Bucura-te, Doamna si Stapana celor ce domnesc dupa Domnul si Stapanul cerului;
Bucura-te, cea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi!

Condacul 7

Pe toti, cei ce vor sa intre cu credinta in sfanta ta biserica, Nascatoare de Dumnezeu, pururea ii miluiesti, iar pe cei ce te maresc, de toate asupririle si supararile ii izbavesti. Pentru aceea, si binecredinciosului nostru popor, care pururea te fericeste, invingere asupra potrivnicului ii daruieste si toate cele de mantuire ne da noua, care ne rugam tie, cantand:Aliluia!

Icosul 7

Aratat-a faptura noua, aratandu-Se noua Domnul, Facatorul tuturor, prin tine Nascatoare de Dumnezeu; iar tu, avand purtare de grija pentru noi, rudenia ta, care cu cinste serbam Adormirea ta, primeste sa cantam tie unele ca acestea:
Bucura-te, Maica lui Dumnezeu, cea aleasa dintre pamanteni;
Bucura-te, ceea ce esti mai presus de cele pamantesti si de cele ceresti;
Bucura-te, ca te-ai suit mai sus de heruvimi si de serafimi;
Bucura-te, ca ai adunat prin nori ceata apostolilor la inmormantarea ta;
Bucura-te, caci cu puterea lui Dumnezeu, dovedire invederata, dupa inmormantarea ta, inaintea lui Toma te-ai aratat in vazduh, cand venea pe nori;
Bucura-te, ca prin aceasta ai adeverit mutarea ta cu trupul la cer;
Bucura-te, ca ai dat lui Toma omoforul tau, ca o podoaba de incredintare a mutarii tale;
Bucura-te, ceea ce esti impodobita cu frumusetea tuturor virtutiilor;
Bucura-te, ceea ce ai primit in pantecele tau pe Fiul lui Dumnezeu spre mantuirea oamenilor;
Bucura-te, ceea ce ai inflorit ca un finic cu trupul;
Bucura-te, ca te-ai inaltat ca un cedru in slava cea cereasca;
Bucura-te, pomul vietii, cel sadit in mijlocul raiului celui de sus;
Bucura-te, corabia cea intelegatoare, ce te-ai inaltat din potopul mortii, la cele de sus;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta, nu nu lasi pe noi!

Condacul 8

Ca pe un soare intru cele de sus, stiindu-te pe tine, stapana aleasa, suita de Fiul tau inauntrul frumusetilor celor mai presus de fire si a bunatatilor celor nespuse din ceruri, fiind tinuta cu placere in mainile Lui si cu bucurie stand la dreapta lui cea incepatoare de viata, pururea cantam Lui: Aliluia!

Icosul 8

Cu totul fiind ridicata la cele ceresti, iar pe cele pamantesti nelasandu-le Maica lui Dumnezeu, de mainile Fiului tau ai fost purtata intru cele nepatrunse, la Ierusalimul cel de sus, la cetatea cea frumoasa si cu totul luminata ai intrat, de heruvimi si de toate puterile ceresti fiind inconjurata si cantandu-ti-se unele ca acestea:
Bucura-te, al carei sfant suflet se salasluieste in Sionul cel de sus si prealuminat;
Bucura-te, al carui trup nestricacios se preamareste, impreuna cu sufletul;
Bucura-te, ceea ce ai intrat in cetatea cea imparateasca a Atottiitorului;
Bucura-te, ceea ce te-ai inaltata in raiul cel frumos, sadit sus in ceruri;
Bucura-te, ceea ce te-ai mutat in cetatea impodobita cu pietre stralucitoare;
Bucura-te, ceea ce esti dusa in cetatea cea inconjurata de ostile cele preainalte;
Bucura-te, ca esti luata mai presus de ceruri de Fiul tau, cu buna cuviinta dumnezeiasca;
Bucura-te, ca esti mai cinstita decat toate mintiile cele nematerialnice ale ingerilor;
Bucura-te, ceea ce duci rugaciunea celor credinciosi, la Fiul tau si Dumnezeu;
Bucura-te, ceea ce te rogi neincetat pentru noi la scaunul fiului tau si Dumnezeu;
Bucura-te, solitoarea catre Dumnezeu, pentru mantuirea lumii;
Bucura-te, aparatoarea neamului crestinesc, daruita de Dumnezeu;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta, nu ne lasi pe noi!

Condacul 9

Toata firea ingereasca te inalta pe tine, Nascatoare de Dumnezeu, iar neamurile omenesti te maresc, ca pe o maica a lui Dumnezeu si serbeaza preacinstita Adormirea ta, imparateasa. Caci pamantenii prin tine se impreuna cu cele ceresti, iar noi intr-un glas cantam lui Dumnezeu: Aliluia!

Icosul 9

Cuvintele inaripate ale profetilor, cele de Dumnezeu insuflate, acum le vedem implinite intru tine, Nascatoare de Dumnezeu. Caci cu adevarat, ai nascut noua pe Dumnezeu cu trup. Pentru aceea, crezand taina Cuvantului lui Dumnezeu cantam tie unele ca acestea:
Bucura-te, inceputul cel deplin al legii si al profetilor;
Bucura-te steaua lui Iacov, cea prevestita de Varlaam;
Bucura-te, patul marelui Imparat, cel vestit de Solomon;
Bucura-te, lana cea rourata de Iisus, preainchipuita de Ghedeon;
Bucura-te, rugul cel nears, mai inainte vazut de primitorul legii, Moise;
Bucura-te, munte sfant, privit de barbatul doririlor;
Bucura-te, scara cereasca, vazuta de Iacov;
Bucura-te, usa pecetluita si neumblata, mai inainte vazuta de Iezechiel;
Bucura-te, soarele locuirii lui Hristos, cel mai inainte aratat psalmistului David;
Bucura-te, taina ce s-a prezis de profeti in multe chipuri;
Bucura-te, ca intru tine s-au inchipuit cuvintele prezise, ale tuturor profetiilor;
Bucura-te, ca ai primit toata iconomia Celui de sus, pentru mantuirea lumii;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta, nu ne lasi pe noi!

Condacul 10

Vrand sa mantuiasca lumea, Domnul tuturor, din neamul pamantenilor te-a ales pe tine Maica pentru Sine. Facandu-se om pentru noi, S-a suit la cer, de unde Se pogorase si cu Sine te-a ridicat si pe tine, spre a petrece in slava cea vesnica si a Împaratiei, impreuna cu Dansul fara de sfarsit. Pentru aceea, ca un Dumnezeu, aude de la toti: Aliluia!

Icosul 10

Zid esti credinciosilor, Nascatoare de Dumnezeu, Fecioara. Si aparatoare tuturor celor ce alearga, la tine, Preacurata, caci tu te-ai mutat la ceruri, ca sa fii solitoarea cea mai de aproape, pentru toti care canta tie:
Bucura-te, cetatea marelui Imparat, asezata deasupra muntilor ceresti;
Bucura-te, zid si acoperamant, ce nu te ascunzi de la a noastra staruinta;
Bucura-te, ca ajuti pe cei credinciosi sa biruiasca uneltirile dusmanilor;
Bucura-te, ca ai infrant multimea agarenilor;
Bucura-te, pazitoarea cea neclintita a ortodocsilor;
Bucura-te, imprastierea ereticilor;
Bucura-te, ca ne esti pace si bucurie;
Bucura-te, ca ai calcat iadul cel atotpierzator;
Bucura-te, cununa aleasa a celor ce cu mintea intreaga lupta impotriva pornirilor trupului;
Bucura-te, preamarirea cea mult pretuita a nevoitorilor mucenici;
Bucura-te, solitoarea odihnei celei fericite a ostenitorilor cuviosi;
Bucura-te, datatoarea bucuriei celei vesnice a monahilor celor ce bine au vietuit;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi!

Condacul 11

Toata cantarea cetelor ingeresti celor insufletite de Dumnezeu lauda Adormirea ta cea preacinstita, ceea ce esti cu totul laudata, stapana imparateasa, de Dumnezeu Nascatoare. Iar noi din inima aducem tie, care esti maica tuturor, smerita noastra rugaciune, impreuna cu ostile ceresti, cantand unuia Dumnezeu, Celui ce dupa vrednicie, te-a preamarit pe tine: Aliluia!

Icosul 11

Faclie primitoare de lumina cea adevarata te-ai aratat noua celor de pe pamant. Caci tu luminezi sufletele si le indreptezi spre cunostiinta de Dumnezeu, ale celor ce serbeaza mutarea ta cea cu totul cinstita. Pentru aceasta cantam tie unele ca acestea:
Bucura-te, faclia cea nestricata, a focului celui nematerialnic;
Bucura-te, aurora cea netrecatoare, a luminii celei neinserate;
Bucura-te, luna stralucitoare din Soarele dreptatii;
Bucura-te, lumina ce luminezi si in intuneric;
Bucura-te, faclie pusa in sfesnicul cel preainalt;
Bucura-te, izvorul vietii, cel rasarit din mormant la lumina;
Bucura-te, maica luminii, care calauzesti sufletele celor evlaviosi;
Bucura-te, Maica Dumnezeului tuturor, care mangai sufletele celor intristati;
Bucura-te ceea ce daruiesti sfarsit bun celor ce nadajduiesc spre tine;
Bucura-te, ceea ce la judecata Fiului tau gatesti credinciosilor tai mostenirea celor din dreapta Lui;
Bucura-te, preafericita, ca prin tine vom fi si noi fericiti, avandu-te pe tine ajutatoare si sprijinitoare in rugaciuni;
Bucura-te, preabinecuvantata din neam in neam, ca Domnul este cu tine, si prin tine cu noi;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi!

Condacul 12

Vazand multimile ingeresti harul maririi, in slavitul Tron ceresc, daruit Maicii lui Dumnezeu celei cinstite, cu sederea de-a dreapta Fiului ei si Dumnezeu, i s-au inchinat ei Scaunele si Puterile, au inconjurat-o incepatoriile si capeteniile, i s-au plecat infricosati heruvimii, serafimii si domniile, impreuna cu arhanghelii si ingerii, care smeriti, o preamareau cantand: Aliluia!

Icosul 12

Cantand intru tot cinstita ta Adormire, laudam toti inaltarea ta la ceruri, imparateasa, Maica a lui Dumnezeu. Iar tu, sfinteste, mareste si miluieste pe toti cei ce cu dragoste te lauda asa:
Bucura-te, ceea ce ai curatit pamantul, cu pasii preacuratelor tale picioare;
Bucura-te, ceea ce ai sfintit vazduhul cu suirea ta la cer;
Bucura-te, ceea ce te-ai suit la inaltimea cereasca;
Bucura-te ceea ce privesti toata frumusetea cea negraita;
Bucura-te, ca sezi intru slava Fiului tau si Dumnezeu;
Bucura-te, ca te bucuri in veci cu Fiul tau si Dumnezeu;
Bucura-te, frumusetea din dreapta Domnului, care infrumusetezi pe toti cei ce in ceruri te fericesc pe tine;
Bucura-te, bucuria tuturor pamantenilor care nadajduiesc spre tine;
Bucura-te, ceea ce esti imbracata in soare, care stralucesti cu harul si cu marirea toata lumea;
Bucura-te, ceea ce te-ai fagaduit a pazi si a mantui pe toti care te cheama din toata inima;
Bucura-te, Maica lui Dumnezeu, ceea ce esti mai cinstita si de Dumnezeu Nascatoare numita;
Bucura-te, care de la rasarit si pana la apus, esti preamarita de toti credinciosii ortodocsi;
Bucura-te, ceea ce esti plina de har, care intru Adormirea ta nu ne lasi pe noi!

Condacul 13

O Maica prealaudata a Imparatului cerului si a pamantului, a lui Hristos Dumnezeul nostru, Celui nemuritor, Care vietuieste si dupa moarte, primeste de la noi, la cinstita Adormirea ta, aceasta rugaciune de acum si in viata aceasta si, la vremea mortii noastre, scapa-ne de toata nenorocirea si chinul; si Împaratiei celei ceresti ne invredniceste, imparateasa, pe noi cei care cantam lui Dumnezeu : Aliluia!

Acest Condac se zice de trei ori dupa care se zice din nou Icosul1 ( Ingerul intai statator...) urmat de Condacul1 (Celei alese dintre toate neamurile....) si se face otpustul.

Rugaciune catre Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu

Preasfanta Stapana, de Dumnezeu Nascatoare, departeaza de la noi, pacatosii si nevrednicii robii Tai, trandavirea, uitarea, nerecunostiinta, lenevirea si toate gandurile cele rele si viclene, urate si defaimatoare. Alunga-le de la inimile noastre cele ticaloase si de la sufletele noastre cele intinate si de la mintea noastra cea intunecata. Stinge vapaia patimilor noastre si ne ajuta ca neputinciosi suntem. Fereste-ne de aducerile aminte, de deprinderile cele viclene si de toate faptele cele rele, din noapte si din zi si ne izbaveste de ele. Ca preabinecuvantat si preamarit este numele Tau cel sfant, in cer si pe pamant, in vecii vecilor. Amin

Sfântul Corneliu a fost soldat al armatei romane, făcând parte din cohorta Italica, unde era pus căpetenie peste alți 100 de ostaşi, fiind de neam din Tracia. El locuia în Cezareea Palestinei împreună cu familia sa, fiind cucernic şi temător de Dumnezeu, cu toată casa lui, făcea multe milostenii poporului şi se ruga lui Dumnezeu totdeauna, după cum ne spune Sfântul Apostol Luca (Faptele Apostolilor, cap. 10).

Odată, pe când se ruga, pe la ceasul al nouălea din zi, a văzut în vedenie, lămurit, un înger al lui Dumnezeu, intrând la el şi zicândui:

Corneliu! Rugăciunile şi milosteniile tale sau suit, spre pomenire, înaintea lui Dumnezeu. Şi acum, trimite bărbați la Iope şi cheamă să vină un oarecare Simon, care se numeşte şi Petru. El este găzduit la un om oarecare, Simon tăbăcarul, a cărui casă este lângă mare. Acesta îți va spune ce să faci.

Îngerul îi vorbeşte lui Corneliu. Pictură în ulei de Gerbrand van den Eeckhout, 1664, Îngerul îi vorbeşte lui Corneliu. Pictură în ulei de Gerbrand van den Eeckhout, 1664

 

Şi după ce sa dus îngerul care vorbea cu el, Corneliu a chemat două din slugile sale de casăşi pe un ostaş cucernic din cei ce îi erau mai apropiați şi după ce lea istorisit toate, ia trimis la Iope. A doua zi, pe când ei mergeau pe drum şi se apropiau de cetate, Petru sa suit pe acoperiş, să se roage pe la ceasul al şaselea şi i sa făcut foame, dar, pe când cei ai casei îi pregăteau să mănânce, a văzut o vedenie: cerul sa deschis, coborânduse ceva ca o față mare de pânză, legatăîn patru colțuri, lăsânduse pe pământ. În ea erau toate dobitoacele cu patru picioare şi târâtoarele pământului şi păsările cerului.

Şi glas a fost către el:

Sculândute, Petre, junghie şi mănâncă!

Iar Petru a zis:

Nicidecum, Doamne, căci niciodată nam mâncat nimic spurcat şi necurat!

Şi iarăşi, a doua oară, a fost glas către el:

Cele ce Dumnezeu a curățit, tu să nu le numeşti spurcate!

Şi aceasta sa întâmplat de trei ori şi îndată pânza sa ridicat la cer.

Pe când Petru încă nu se dumirise ce ar putea să fie vedenia pe care o văzuse, bărbații trimişi de Corneliu, sau oprit la poartăşi, strigând, întrebau dacă Simon, numit Petru, este găzduit acolo. Atunci Duhul ia zis lui Petru:

Iată, trei bărbați te caută; ci sculândute, coboarăte şi mergi împreună cu ei, de nimic îndoindute, fiindcă Eu iam trimis.

Iar Petru, coborânduse la bărbații trimişi la el de Corneliu, lea zis:

Iată, eu sunt acela pe care îl căutați. Care este pricina pentru care ați venit?

Iar ei au zis:

Corneliu sutaşul, om drept şi temător de Dumnezeu şi mărturisit de tot neamul iudeilor, a fost înştiințat de către înger să trimită să te cheme acasă la el, ca să audă cuvinte de la tine.

Deci, chemândui înăuntru, ia găzduit, iar a doua zi a plecat împreună cu ei.

 

Corneliu primeşte botezul de la Sfântul Apostol Petru

 

Corneliu primeşte botezul de la Sfântul Apostol Petru. Grafică realizată de Jan Antoon Verschaeren (1803 - 1863) aflată la Koninklijk Museum voor Schone Kunsten din Belgia

 

În ziua următoare, au intrat în Cezareea Palestinei, iar Corneliu, văzândul pe Petru intrând, la întâmpinat şi sa închinat, căzând la picioarele lui, dar Petru la ridicat, zicândui:

Scoalăte! Şi eu sunt om.

Intrând în casa lui, a găsit acolo pe mulți adunați, căci Corneliu chemase acasă la el rudeniile sale şi prietenii cei mai apropiați. Atunci a zis către ei:

Voi ştiți că nu se cuvine unui bărbat iudeu să se unească sau să se apropie de cel de alt neam, darmie Dumnezeu mia arătat să nu numesc pe niciun om spurcat sau necurat. De aceea, chemat fiind să vin, am venit fărăîmpotrivire. Deci văîntreb: Pentru care cuvânt ați trimis după mine?

Corneliu a zis:

Acum patru zile eram postind până la ceasul acesta şi mă rugam în casa mea, în ceasul al nouălea, şi iată un bărbat în haină strălucitoare a stat în fața mea. Şi el a zis: «Corneliu, a fost ascultată rugăciunea ta şi milosteniile tale au fost pomenite înaintea lui Dumnezeu. Trimite, deci, la Iope şi cheamă pe Simon, cel ce se numeşte Petru». Deci îndată am trimis la tine; şi tu ai făcut bine că ai venit. Şi acum noi toți suntem de fațăînaintea lui Dumnezeu, ca să ascultăm toate cele poruncite ție de Domnul.

Iar Petru a zis:

Cu adevărat înțeleg că Dumnezeu nu este părtinitor. Ci, în orice neam, cel ce se teme de El şi face dreptate este primit de El. Şi El a trimis fiilor lui Israel cuvântul, binevestind pacea prin Iisus Hristos: Acesta este Domn peste toate! Voi ştiți cuvântul care a fost în toată Iudeea, începând din Galileea, după botezul pe care la propovăduit Ioan. Adică despre Iisus din Nazaret, cum a uns Dumnezeu cu Duhul Sfânt şi cu putere pe Acesta care a umblat făcând bine şi vindecând pe toți cei asupriți de diavolul, pentru că Dumnezeu era cu El. Şi noi suntem martori pentru toate cele ce a făcut El în țara iudeilor şi în Ierusalim; pe Acesta Lau omorât, spânzurânduL pe lemn. Dar Dumnezeu La înviat a treia zi şi Ia dat să Se arate, nu la tot poporul, ci nouă martorilor, dinainte rânduiți de Dumnezeu, care am mâncat şi am băut cu El, dupăînvierea Lui din morți. Şi ne-a poruncit să propovăduim poporului şi să mărturisim că El este Cel rânduit de Dumnezeu să fie judecător al celor vii şi al celor morți. Despre Acesta mărturisesc toți prorocii, că tot cel ce crede în El va primi iertarea păcatelor, prin numele Lui.

Pe când vorbea Petru încă, Duhul Sfânt a căzut peste toți cei care ascultau cuvântul. Credincioşii tăiați împrejur, care veniseră cu Petru, au rămas uimiți pentru că darul Duhului Sfânt sa revărsat şi peste păgâni, căci îi auzeau pe ei vorbind în limbi şi slăvind pe Dumnezeu.

Atunci a răspuns Petru:

Poate, oare, cineva să oprească apa, ca să nu fie botezați aceştia care au primit Duhul Sfânt ca şi noi?

Şi a poruncit ca aceştia să fie botezați în numele lui Iisus Hristos. Atunci lau rugat pe Petru să rămână la ei câteva zile.

Corneliu primeşte botezul de la Sfântul Apostol Petru. Scenă pe un vas baptismal din secolul XII, aflat în Biserica "Sfântul Bartolomeu" din Liège, Belgium

 

Minunile Sfântului Corneliu în cetatea Schipsis

 

Corneliu este cel dintâi dintre păgâni care a crezut în Domnul nostru Iisus Hristos. Sfântul Simeon Metafrastul spune că, după botez, Corneliu la urmat pe Sfântul Apostol Petru, propovăduind pe Hristos în multe țări. Fiind Petru cu Timotei şi cu Corneliu în Efes, au aflat despre idolatria celor din cetatea Schipsis. Sfătuinduse care dintre dânşii să meargă acolo la propovăduire, au aruncat sorții iar aceştia au căzut pe Corneliu.

Chemând pe Dumnezeu în ajutor, Corneliu a mers degrabă la cetatea aceea.

Acolo era un oarecare dregător, pe nume Dimitrie, filosof iscusit în înțelepciunea elinească, dar care ura foarte mult bună cinstire creştineascăşi jertfea zeilor păgâni, mai ales lui Apollo şi lui Zeus. Fiind înştiințat despre Corneliu, că intrase în cetate, îndată la chemat pe înaintea sa şi la întrebat de unde şi pentru ce a venit. Iar Corneliu a răspuns:

Rob sunt al Dumnezeului celui viu şi, trimis fiind, am venit aici ca să te chem pe tine din întunericul cel adânc al neştiinței şi să te scot la lumina adevărului şi raza cea curată a cunoştinței să lumineze sufletul tău.

Iar dregătorul, neînțelegând nimic din cele grăite, sa mâniat şi cu iuțime ia zis:

Eu altele team întrebat şi tu altelemi răspunzi mie. Aşa, mă jur pe zei, că dacă numi vei răspunde la fiecare întrebare, apoi nu voi cruța bătrânețele tale, nici mă voi ruşina de căruntețele tale. Deci, spunemi mie: la cine eşti ostaşşi pentru ce pricină ai venit aici ?

Iar Corneliu a zis:

De voieşti ca săştii gradul meu, apoi săştii că sunt sutaş cu dregătoria şi când am auzit de tine, că tu şi femeia ta şi toți cei ce sunt sub stăpânirea ta ați căzut în mare rătăcire, am venit ca să vă scap pe voi de idoleasca înşelăciune şi să vă povățuiesc la calea cea adevăratăşi să vă împac cu unul Dumnezeu cel viu, care a făcut cerul şi pământul şi toate cele ce sunt în dânsele.

La acestea Dimitrie a zis:

Te văd pe tine ajuns la bătrânețe şi mie milă pentru anii tăi cei mulți; deci, încetează ați lungi, prin cuvinte, minciuna ta, apropiete la zeii noştri şi te închină lor, iar de nu vei voi că să faci această, apoi săştii că la grele chinuri te voi da pe tine şi nici un Dumnezeu, afară de zeii mei, nu te va scoate pe tine din mâinile mele.

Iar Corneliu a zis:

Puternic este Dumnezeul meu, nu numai să mă păzească pe mine de toate răutățile tale întreg şi nevătămat şi să mă izbăvească din mâinile omeneşti, dar încăşi pe zeii tăi săi zdrobeascăşi săi sfarme ca praful pe   idolii lor şi pe tine, cel ce în deşert nădăjduieşti spre dânşii să te aducă la a lor cunoştință. Iar eu, zeilor tăi, ca şi idolilor lor celor fără de suflet, niciodată nu mă voi închina. Pentru că scris este: zeii cei ce nau făcut cerul şi pământul să piară; şi iarăşi: «Domnului Dumnezeului tău să te închini şi Lui unuia săI slujeşti». Am venit aici pentru ca să vă povățuiesc pe voi la pocăință, ca să ieşiți din cursele diavolului, fiind de vii vânați de dânsul după voia lui.

Iar dregătorul a zis:

Mam jurat pe zeii mei că nu te voi cruța pe tine ci la grele munci te voi da, de nu vei jertfi zeilor. Apoi, Corneliu la întrebat: La care zei porunceşti să jertfesc ?

Şi ia zis dregătorul:

Jertfeşte lui Apolin şi lui Zeus.

Iar Corneliu a zis:

Deci, aratămi mie pe acei zei ai tăi.

Şi sa bucurat dregătorul, socotind că vrea să se închine lor şi la dus la templul lui Zeus. Şi le urmă lor lume multă, vrând să vadă pe Corneliu închinânduse la idoli.

Sosind la templu, au intrat într-însa dregătorul cu Corneliu şi cu toți cei ce veniseră cu dânşii, între care era şi femeia boierului, Evantia, şi Dimitrie, fiul lui.

 

Sfărâmarea templului lui Zeus

 

Sfântul Corneliu, fiind în templul idolesc, sa întors spre răsărit şi, plecânduşi genunchii la pământ, se ruga zicând:

Dumnezeule, Cel ce ai cutremurat pământul şi prin el ai mutat munții în inimile mărilor, Cel ce prin mâna lui Daniil ai sfărâmat pe Vil şi ai omorât pe balaur şi gurile leilor astupândule ai păzit întreg pe robul tău, Tu şi acuma răstoarnă idolii aceştia şi dă cunoştință poporului tău, ca săştie că brațul Tău este puternic!.

Aşa rugânduse sfântul, a ieşit din templu împreună cu Dimitrie dregătorul şi cu toată mulțimea poporului ce venise; iar Evantia cu Dimitrie, fiul său, rămăseserăîncăînăuntrul templului şi deodată sa făcut cutremur şi a căzut capiştea cu idolii, sfărâmânduse ca praful. Iar femeia dregătorului cu fiul lor au rămas sub zidurile căzute. Toată mulțimea, văzând căderea emplului, sa spăimântat, iar dregătorul nu ştia că femeia şi fiul lui rămas sub ziduri. Corneliu însă, veselinduse de puterea Dumnezeului Celui viu, a zis către dregător:

Unde sunt acum, dregătorule, idolii tăi cei mari?

Iar el, umplânduse de mânie, a zis:

Spune nouă, fermecătorule, cu ce vrăji ai făcut să cadă capiştea cu idolii noştri?

Şi se sfătuia boierul cu ai săi cu ce fel de chinuri săl piardă pe Corneliu. Dar, iată că aproape trecuse ziua şi soarele apunea; pentru aceea, nu era vreme ca săl chinuiască pe Corneliu. Deci, a poruncit dregătorul ca săl lege cu mâinile şi picioarele şi aşa săl spânzure în temniță, ca să pătimească până dimineața; iar a doua zi voia săl chinuie cumplit şi apoi săl ucidă. Fiind dus sfântul în temniță cu mâinile şi picioarele legate şi spânzurândul, precum a poruncit prigonitorul, îndată a alergat la dregător unul din slujitorii lui, anume Teleton, zicândui:

Stăpâne, doamna ta şi unulnăscut fiul tău, au pierit în capişte, sfărâmați fiind între ziduri de cutremur!

Auzind aceasta, Dimitrie şia rupt hainele sale şi se văita cu amar, tânguinduse împreună cu dânsul şi mai marii cetății. Dar cine putea să mângâie o jale mare ca aceea care venise pe nesimțite, aducând moartea cea neaşteptată a femeii şi a fiului său? Apoi, a zis către cei ce stăteau de față:

Mergeți, aruncați pietrele capiştei celei căzute, până ce veți afla oasele iubitei mele soții şi ale dulcelui meu fiu şi, aflândule, să mi le aduceți aicea.

Grăind acestea, a plâns cu jale mare. Tânguinduse el, a venit degrabă mai marele jertfitorilor, anume Varvat, zicând:

Am auzit glasul femeii tale şi fiului tău, din mijlocul zidurilor celor căzute, strigând aşa: «Mare este Dumnezeul creştinesc care nea scăpat pe noi vii de această cumplită moarte, prin robul său Corneliu. Deci, rugați pe acel sfânt bărbat ca să ne scoată pe noi de aici, ca să nu pierim desăvârşit, pentru că vedem minunile cele de mirare ale Dumnezeului lui şi auzim glasul îngerilor celor ce cântă: Slavăîntru cei de sus lui Dumnezeu şi pe pământ pace, întru oameni bunăvoire!»”.

Auzind acestea, Dimitrie dregătorul îndată a alergat la robul lui Dumnezeu în temnițăşi lau aflat pe el umblând, pentru căÎngerul Domnului îl dezlegase din legături. Şi a căzut boierul la picioarele lui Corneliu, zicând:

Mare este Dumnezeul tău, Corneliu, care păzeşte pe soția mea şi pe fiul meu, încă vii, în capiştea cea căzută. Deci, ne rugăm ție, robule al Dumnezeului celui preaînalt, vino şi îi scoate pe dânşii de acolo şi, iată, eu şi toți cei cu mine credem în cel propovăduit de tine, Hristos cel răstignit.

Deci, mergând Sfântul Corneliu cu dânşii la capiştea idolească cea căzutăşi ridicânduşi spre cer ochii săi, a zis:

Doamne, Dumnezeul puterilor! Cel ce cauți pe pământ şi îl faci pe el de se cutremură, de a cărui față se topesc munții şi seacă adâncurile, Însuți fiind Domn; ascultă suspinele celor legați şi scoate din pământ pre Evantia, şi nuȚi întoarce fața ta de la fiul ei şi ia aminte spre sufletele lor pentru numele Tău.

Aşa rugânduse el, deodată sa deschis locul unde era ținută Evantia cu fiul său, între zidurile cele căzute, şi au ieşit de acolo amândoi sănătoşi, lăudând pe Dumnezeu. Deci, toți cei ce erau acolo, şi au văzut acea preaslăvită minune, strigau:

Mare este Dumnezeul creştinilor!.

Şi sa botezat Dimitrie cu femeia, cu fiul său şi cu toată casa sa şi împreună cu ei şi ceilalți oameni, la număr două sute şaptezeci şi şapte.

 

Păstorirea în cetatea Schipsis

 

A petrecut Sfântul Corneliu în acea cetate vreme îndelungată, dezrădăcinând spinii necredinței din inimile omeneşti şi semănând sămânța bunei credințe. Şi, în scurtă vreme a adus la Hristos toată cetatea şi pe un oarecare bărbat cinstit, anume Evnomie, pe care la făcut preot. Apoi, plin fiind de zile, a sosit la fericitul său sfârşit, de care fiind înştiințat mai înainte de vreme, se nevoia la rugăciune cu osârdie, gătinduse mai înainte spre calea pe care avea să meargă la Dumnezeul său. Deci, adunând pe toți creştinii pe care îi întorsese de la idolatrie, îi învăța pe dânşii ca să petreacăîn credință, în dragoste şi în toate faptele bune, sporind în poruncile Domnului. Apoi, a auzit un glas din cer, zicând către dânsul:

Corneliu, vino la mine, că iată sa gătit ție cununa dreptății!.

Auzind aceasta, Corneliu sa întors la rugăciune şi plecânduşi genunchii a zis:

Doamne, Dumnezeul nostru, Cel ce mai învrednicit pe mine a păzicredința, a săvârşi nevoința şi a birui pe cel potrivnic, mulțumesc Ţie de toate. Încă mă rog ție Doamne, caută spre robii tăi din înălțimea cea sfântă a Ta şi milostiv să fii lor. Întăreştei pe dânşii în credință, împuterniceştei în nevoință, sporeştele lor în păzirea sfintelor Tale porunci, ca neîncetat să slăvească Prea Sfânt Numele Tău, acum şi în vecii vecilor.

Şi toți zicând: Amin!şi-a dat cu bucurie duhul său în mâinile Dumnezeului Celui ce la cer la chemat pe el. Iar dregătorul Dimitrie cu Evantia soția sa, cu fiul Dimitrie, cu Evnomie preotul şi cu toți credincioşii, plângând mult deasupra părintelui şi învățătorului lor, aprinzând lumânări şi cântând cântări deasupra mormântului, lau îngropat pe el cu cinste aproape de templul cel căzut a lui Zeus.

Şi în toate zilele credincioşii mergeau la mormântul lui, cădeau cu tămâie şi se rugau şi multe tămăduiri se făceau bolnavilor de la mormântul lui.

 

Aflarea moaştelor Sfântului Corneliu

 

Trecând mulți ani şi ducânduse toți la Domnul, a rămas neştiut urmaşilor lor locul acela unde au fost îngropate moaştele Sfântului Corneliu, căci crescuserăîmprejurul lui rugi şi tufe multe şi nimeni nu ştia de comoară aceea de mult preț. Sa întâmplat odată de a mers acolo episcopul Silvan de la cetatea care se numea Troa, căruia Sfântul Corneliu ia zis:

De multă vreme petrec aici şi nimeni nu ma cercetat.

Iar episcopul, sculânduse din somn, se miră de acea vedenie, şi nu se pricepea cine i se arătase lui. Iar în noaptea viitoare iarăşi i sa arătat sfântul, zicândui:

Eu sunt Corneliu sutaşul. Moaştele mele zac în rugii cei ce sunt aproape de locul acela unde era oarecând capiştea lui Zeus. Drept aceea, tu sămi zideşti mie biserică aproape de locul lui Dimitrie, iar locul acela se numeşte Pandohium şi multe trupuri ale credincioşilor şi sfinților frați sunt îngropate acolo.

Dimineața, episcopul a spus vedenia aceea clerului său şi au mers cu toții la rugii aceia pe care în vedenie îi arătase lui sfântul şi, rugânduse cu dinadinsul, începu a săpa; şi aflară racla care avea în ea moaştele sfântului Corneliu, din care ieşeau negrăite, bune, miresme întregi şi nestricate. Şi sau veselit foarte mult pentru aflarea unei astfel de mari vistierii.

 

Mutarea minunată a moaştelor în noua biserică

 

Episcopul era în dificultate pentru biserica pe care sfântul ia poruncit să o zidească, pentru că navea atâta avere cât ar fi fost de trebuință spre zidirea bisericii.

Însăşi în aceasta Sfântul Corneliu nu a zăbovit a ajuta episcopului; pentru că, în viitoarea noapte, sa arătat unui om, anume Evghenie, care era dreptcredincios şi foarte bogat. Aceluia ia poruncit ca să dea averi episcopului Siluan cât va fi nevoie spre zidirea bisericii. Iar Evghenie a spus vedenia aceea episcopului şi ia dat lui toate cele de trebuință. Şi a început a zidi sfânta bisericăînfrumusețândo cu toată podoaba.

Apoi, sosind vremea în care cinstitele moaşte ale sfântului trebuia să fie aduse din rugi în acea biserică zidită din nou, sa adunat mulțime de credincioşi, cu episcopul Siluan şi cu Evghenie, având în mâinile lor lumânări aprinse. Când a început episcopul cu clerul a cânta cântarea cea întreit sfânta, îndată, sa mişcat racla singurăşi se ducea cu nevăzute mâini la biserică iar nimeni nu îndrăznea a se atinge de dânsa.

Deci, văzând toți acea minune, cum merge racla singură de sine, se mirau cu fricăşi ca printro gură strigau cu toții:

Sfânt! Sfânt! Sfânt! Domnul Savaot, Cel ce nea arătat nouă puterile şi minunile sale, prin Corneliu, robul Său!.

Încă sa întâmplat de erau acolo şi mulți necredincioşi care, văzând acea minune, au crezut în Domnul nostru Iisus Hristos. Iar când au ajuns la bisericăşi au intrat întrînsa, mulți stau şi deo parte şi de alta, privind unde va merge racla cu moaştele şi unde va sta. Deci, mergând ea drept a stat aproape de altar, de partea dreaptă. Apoi, voia episcopul ca săl pună pe el înlăuntrul altarului şi nimeni nu putea să mişte racla din locul acela, în care singură a stat. Şi sau făcut multe minuni atunci şi după aceea de la sfintele şi făcătoarele de minuni moaşte ale plăcutului lui Dumnezeu.

 

Pedepsirea şi vindecarea lui Evcratie zugravul

 

Murind episcopul Siluan, a fost pus episcop Filostorghie. Acela a îndemnat pe zugravul Evcratie, ca toată biserica să o înfrumusețeze dar mai cu seamă icoana Sfântului Corneliu să o împodobească frumos. Deci, zugravul, când începu să zugrăvească icoana Sfântului Corneliu, nu putea ca să-i închipuiască bine fața lui şi o ştergea şi iarăşi o zugrăvea şi iarăşi o ştergea, de multe ori, neputând deodată să o zugrăvească cu bună podoabă.

Sa mâhnit Evcratie şi zicând asupra sfântului oarecare cuvinte de hulă ia lăsat chipul lui aşa. Şi vrând ca să zugrăvească altceva pe zidul bisericii, sa suit pe o scarăşi, alunecând cu picioarele, a căzut de pe scară la pământ şi atât de rău sa lovit încât a rămas aproape mort. Apoi, fiind luat de ceilalți care erau acolo, lau dus la casa lui şi l-au pus pe pat abia viu, neputând nici a grăi. Şi vedeau toți că erau viermi împrejurul buzelor lui şi unii intrau, iar alții ieşeau din gură. Aceasta era pedeapsa pentru că a îndrăznit, cu buzele lui, a zice cuvinte de hulă asupra sfântului.

Dar, precum singur Domnul, aşa şi sfinții, robii lui, nu se mânie până la sfârşit, nici nu țin vrăjmăşie în veac, aşa a doua zi acela care pe femeia şi pe fiul lui Dimitrie din mijlocul zidurilor celor risipite iau scos vii, acela şi lui Evcratie i sa arătat şi, luândul pe el de mână, ca din somn la ridicat de pe pat şi apoi nevăzut a fost. Iar Evcratie, simținduse sănătos, a alergat la biserica sfântului şi căzând la cinstita raclă, în care zăceau tămăduitoarele moaşte ale lui Corneliu, cu lacrimi cerea iertăciune pentru greşeala săşi mulțumea sfântului că la miluit şi la tămăduit de durere pe el, cel ce era aproape de moarte.

Deci, două folosuri a câştigat zugravul acela, din arătarea sfântului: tămăduire şi cunoştința feței lui, adică ce fel fusese la chip. Dupăînsănătoşire, a zugrăvit pe Sfântul Corneliu pe icoană, aşa precum la văzut pe el arătânduse lui. Şi preamărea pe Hristos Dumnezeu, Cel împreună cu Tatăl şi cu Sfântul Duh slăvit în veci. Amin.

 

 

 

 

Starea actuală a bisericii parohiale cu hramul „Adormirea Maicii Domnului” şi” Sfântul Mucenic Corneliu Sutaşul” Balta Albă situată în strada Brăneşti nr. 3 , sector 3, Bucureşti, impune lucrări de restaurare la exterior cât şi în interior.

Trebuie acţionat asupra acoperişului, a pereţilor, a tâmplăriei, a instalaţiei electrice şi termice, a instalaţiei de sonorizare ,a picturii, a clopotniţei dar şi pentru ridicarea unui aşezământ şi amenajarea spaţiului exterior al bisericii.

Sperăm ca, în acest proiect complex, să se implice alături de membrii Consiliului şi Comitetului parohial, toţi oamenii de bine care doresc să dea o mână de ajutor pentru înfrumuseţarea bisericii.

Este un proiect de amploare şi nu vom putea lucra doar noi, preoţii. într-o muncă de şantier fiecare trebuie să-şi asume o anumită responsabilitate, să dialogheze cu comunitatea, să lucrăm într-un ritm susţinut, pentru a realiza cu ajutorul lui Dumnezeu şi al binefăcătorilor, ceea ce ne-am propus . Când facem milostenie, buzunarul nostru se goleşte, dar se umple inima de bucuria duhovnicească a harului Atotmilostivului Dumnezeu, iar, prin dărnicie, noi simţim bucuria de a fi milostivi şi împlinitori ai poruncii Mântuitorului: „Fiţi milostivi, precum şi Tatăl vostru este milostiv“ (Luca 6, 36). Datele de identificare ale Parohiei Balta Albă: Cod de înregistrare Fiscală , C.I.F. Nr. 13124353.

Pentru donaţiile în lei, folosiţi contul: RO 84 BRDE 441 SV 15195924410 deschis la B.R.D., Sucursala Titan, Bucureşti. Pentru donaţiile în euro, folosiţi contul: COD SWIFT BRDE ROBU RO 32 BRDE 426 SV 31174104260 deschis la B.R.D., Sucursala Titan, Bucureşti

Din suflet, Vă rugăm, susţineţi proiectele noastre.

Dumnezeu Să înscrie în Cartea Vieţii şi Să umple cu bunătăţile Sale ctitorii şi binefăcătorii acestui sfânt lăcaş.

Preşedintele Consiliului Parohial
Paroh Pr. Vasile Cristian Niţă

 

 

 

 

AJUTĂ‚ PAROHIA BALTA ALBĂ‚

DONÂND 2% DIN IMPOZITUL ANUAL!

*** DOWNLOAD FORMULAR 230 ***

INSTRUCŢIUNI DE COMPLETARE A FORMULARULUI

MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 878/21.XII.2007.30

Formularul se completează şi se depune de către persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate acestora, în următoarele situaţii:

  • contribuabilii au efectuat în anul de raportare cheltuieli pentru acordarea de burse private conform Legii nr. 376/2004 privind bursele private, cu modificările ulterioare, şi solicită restituirea acestora;
  • contribuabilii optează pentru virarea unei sume reprezentând până la 2% din impozitul anual, pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii sau unităţilor de cult;
  • Contribuabilii care îşi exprimă această opţiune pot solicita direcţionarea acestei sume către o singură entitate nonprofit sau unitate de cult;
  • Contribuabilii solicită deducerea din veniturile impozabile din salarii, obţinute la funcţia de bază, a cheltuielilor efectuate pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ, potrivit legii, în limita unei sume maxime egale cu 300 lei pe an.

Formularul se completează de către contribuabili, înscriind cu majuscule, citeţ şi corect, datele prevăzute de formular.

Termen de depunere:

  • anual, până la data de 15 mai a anului următor celui de realizare a venitului;

Formularul se completează în două exemplare:

  • originalul se depune la:

a) organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul potrivit legii sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;

b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, pentru ceilalţi contribuabili persoane fizice;

— copia se păstrează de către contribuabil.

Formularul se depune direct la registratura organului fiscal sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată.

Formularul se pune gratuit la dispoziţie contribuabilului, la solicitarea acestuia.

I. DATE DE IDENTIFICARE A CONTRIBUABILULUI

Adresa — se înscrie adresa domiciliului fiscal.

Cod numeric personal/Număr de identificare fiscală — se înscrie codul numeric personal din actul de identitate al fiecărui contribuabil sau numărul de identificare fiscală, atribuit de către

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală cu ocazia înregistrării fiscale, după caz.

II. DESTINAŢIA SUMEI REPREZENTÂND PÂNĂ LA 2% DIN IMPOZITUL ANUAL, POTRIVIT ART. 57 ALIN. (4) DIN LEGEA NR. 571/2003

1. Bursa privată: căsuţa se bifează de către contribuabilii care au efectuat cheltuieli în cursul anului de raportare cu burse private în conformitate cu Legea nr. 376/2004 privind bursele private.

Contract nr./data — se înscriu numărul şi data contractului privind acordarea bursei private.

Suma plătită — se înscrie suma plătită de contribuabil în cursul anului de raportare pentru bursa privată.

Documente de plată nr./data — se înscriu numărul şi data documentelor care atestă plata bursei private.

Contractul privind acordarea bursei private şi documentele ce atestă plata bursei se prezintă în original şi în copie, organul fiscal păstrând copiile acestora după ce verifică conformitatea cu

originalul. În cazul în care declaraţia se transmite prin poştă, documentele de mai sus se anexează în copie.

 2. Susţinerea unei entităţi nonprofit/unităţi de cult — căsuţa se bifează de către contribuabilii care solicită virarea unei sume de până la 2% din impozitul anual pentru susţinerea unei entităţi nonprofit sau unităţi de cult. Suma — se completează cu suma solicitată de contribuabil a fi virată în contul entităţii nonprofit/unităţii de cult. În situaţia în care contribuabilul nu cunoaşte suma care poate fi virată, nu va completa rubrica „Suma”, caz în care organul fiscal va calcula şi va vira suma admisă, conform legii.

Denumire entitate nonprofit/unitate de cult — se înscrie de către contribuabil denumirea completă a entităţii nonprofit/unităţii de cult.

Codul de identificare fiscală al entităţii nonprofit/unităţii de cult — se înscrie de către contribuabil codul de identificare fiscală al entităţii nonprofit/unităţii de cult pentru care se solicităvirarea sumei. Cont bancar (IBAN) — se completează codul IBAN al contului bancar al entităţii nonprofit/unităţii de cult.

Dacă suma solicitată a se vira către entitatea nonprofit/unitatea de cult, cumulată cu suma plătită pentru bursa privată, depăşeşte plafonul de 2% din impozitul anual, atunci suma totală luată în calcul este limitată la nivelul acestui plafon, având prioritate cheltuielile efectuate în cursul anului de raportare cu bursa privată.


III. DEDUCEREA CHELTUIELILOR EFECTUATE PENTRU ECONOMISIRE ÎN SISTEM COLECTIV PENTRU DOMENIUL LOCATIV DIN VENITURILE IMPOZABILE DIN SALARII, OBŢINUTE LA FUNCŢIA DE BAZÄ‚

Denumirea instituţiei de credit — se înscrie denumirea băncii de economisire şi creditare în domeniul locativ cu care a fost încheiat contractul de economisire-creditare, potrivit legislaţiei în materie.

Suma plătită — se înscrie suma plătită de contribuabil reprezentând cheltuielile efectuate pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ, potrivit legii.

Documente anexate — se menţionează documentele privind contractul de economisire-creditare în sistem colectiv pentru domeniul locativ, privind plata sumelor reprenzentând cheltuielile efectuate pentru economisire în sistem colectiv pentru domeniul locativ etc.

Documentele se prezintă în original şi în copie, organul fiscal păstrând copiile acestora după ce verifică conformitatea cu originalul. În cazul în care declaraţia se transmite prin poştă, documentele de mai sus se anexează în copie.

 

Parteneri

Binefăcători